Zúžení magistrály je nebezpečný nápad

27. 07. 2016

Já chápu argument, že tehdejší socialistká vláda naprosto nesmyslně rozdělila Prahu a Bratislavu velkým bulvárem. Tři pruhy tam a tři zpátky na Wilsonově. Její zúžení je v současné chvíli dle mého pozorování nebezpečný nápad.

Zúžení magistrály je nebezpečný nápad

Radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) se nechal slyšet v rozhovoru pro Hospodářské noviny, že rada projedná plán "humanizace" magistrály.

Cituji:

Nezpůsobí to však neřešitelné dopravní zácpy?
"Nemyslím si. Už dnes většina aut, která se pohybují po magistrále, tuto silnici nevyužívá pro tranzit skrze hlavní město, ale vjíždí na ni a zase vyjíždí z přilehlých oblastí. Tuto obslužnou roli magistrála musí plnit i nadále. Ostatní vozy musíme i díky lepšímu dopravnímu značení včas odklonit." (Zdroj citace: zde)

To pochopitelně není pravda. Pokud cestujete směrem na Ústí nad Labem a bydlíte na Praze 4 nebo 12, tak je pro vás nejrychlejší a nejpohodlnější jet kolem Tančícího domu a pak na sever přes Argentiskou a pak vesele po D8. Současný stav není optimální, ale po otevření Blanky jako frekventovaný řidič pociťuji zlepšení (odklonila se doprava z Prahy 5 směrem na sever). Toto je forma tranzitní dopravy přes město. Současná alternativa vpodobě Blanky nebo Okruhu je pro obyvatele jižní části města tangenciální a tudíž dlouhá.

Proč zúžení většinou škodí?

Zopakuji základní rovnici v oblasti dopravního inženýrství: „Intenzita = Hustota x Rychlost (jednotka vůz/hod)" [1]. Intenzita vám zůstane naprosto stejná, jenom se poměr hustoty zvýší a rychlost se sníží. Toto platí při zachování stejného množství projetých vozidel, a ten se po zúžení nezmění a kouzelným proutkem auta nezmizí.

O konkrétním příkladě efektivně fungujícího znovurozšíření jízdního pruhu píšu ve svém blogu z února, kde zmiňuji příklad z Pardubic.

Před tím, než začne vůbec nějaká debata na téma omezení dopravy v centru, tak je potřeba nejdříve pořádně dostavět Městský a Pražský okruh. Teprve pak může začít debata na téma odklonění tranzitní dorpavy z centra, protože teprve pak budeme mít čísla o reálné průjezdnosti rezidenty, a ne, že jako pan radní budeme žonglovat s čísly.

Závěr: Tzv. zklidňování dopravy žádné zklidnění nepřinese. Potřebujeme komplexní celistvé řešení v oblasti obchvatů, dostatku parkovacích míst na okraji Prahy a u stanic metra. Potřebujeme zprůjezdnit klíčové úseky tak, aby byly minimalizovány emise a omezen hluk. Musíme se vyvarovat stresovým situacím, kdy se kvůli vypjaté dopravní situaci zvyšuje nehodovost. Mám sen, kdy doprava v Praze nebude noční můra.

 

- Autorem je Josef Novotný, člen Svobodných z Prahy 12

 

(1) - Vysvětlení rovnice:
Intenzita je počet vozidel, která projedou, a nebo chodců, kteří projdou příslušným příčným řezem komunikace za určitou časovou jednotku. Hustota je počet vozidel nacházejících se v daném okamžiku na zvoleném plošném úseku pruhu pozemní komunikace, jednotkou je např. vůz/km. Rychlost V - známe v km/h, měří se nebo vypočítává. Podle výpočtu se dělí na střední bodovou rychlost ("průměrná rychlost" v daném místě během určité doby - použije se např. radar) a střední okamžitou rychlost (rychlost vozidel vypočtená jako průměr údajů rychlostí zjištěných v určitém časovém okamžiku na sledovaném úseku komunikace).