Jaká dopravní řešení potřebuje Praha jako prase drbání? Díl 1.

12. 12. 2015

Přemýšlel jsem z pozice řidiče, běžného občana, co jezdí do práce MHD, z pozice občasného běžce nebo chodce, co Praha potřebuje.

Jaká dopravní řešení potřebuje Praha jako prase drbání? Díl 1.

Čerpám z mé celoživotní zkušenosti života v Praze. Na místní úrovni působím v poradním orgánu rady městské části na Praze 12, v komisi dopravní. Jsem vystudovaný logistik s vysokoškolským vzděláním. Procestoval jsem světové metropole jak autem, tak letecky, vlakem anebo i lodí. Já dopravou žiju, logistika mě živí a ve svobodě pohybu spatřuji již základní element kapitalistické svobodné společnosti.

Doprava zbytná vs. nezbytná

Tak v ČR a v Praze to je snad jasné. Doprava zbytná začíná a končí mimo území naší země, našeho kraje nebo přímo mimo území města Prahy. Rumunský řidič kamionu musí (a je to v jeho vlastním zájmu), co nejrychleji projet naší zemí a své zboží dodat k expedici. Potřebuje to udělat, rychle, včas, ekonomicky efektivně a bezpečně.

Doprava nezbytná slouží k logistickému obhospodařování našeho města, naší země. Ať již v podobě exportu nebo importu a nebo čistě na vnitrostátní úrovni. I občané města Prahy toto znají. Vyjedu ze Zbraslavi a potřebuji dojet a zaparkovat v Libni. Cestou rozvezu děti do školky. Nakoupím kancelářské potřeby na Florenci a zaparkuji nedaleko Karlínského náměstí. Zde vykonávám práci, která je zdaněna až polovinou (!), abych financoval kde co.

Ty příběhy se mění, ale motivy k dopravě až tolik ne. Je to o svobodě pohybu, volnosti. Někdo jede do práce na kole, protože to lze (Modřany-Vyšehrad). Někdo jede vlakem, protože je to nejrychlejší a nejlevnější (Radotín-Smíchov, cca 8-10 min.) Někdo jede autem, protože má náklad, který na kole neuveze nebo by s ním ve vlaku překážel.

Aplikujme jednoduchý vzorec:

Doprava zbytná > Doprava nezbytná => Pro pohodlí obou segmentů je potřeba stavět obchvaty kolem této infrastruktury. Příkladem jest Pražský okruh. Obchvat musí být atraktivní, musí být pro dopravovaného ekonomicky efektivní a rychlejší. Protože pokud přepálíte cenu nebo čas za jeho používání (mýtné nebo pokud zabere o 30 min déle, hodíte tam nesmyslně nějaké rychlostní omezení atd atd), tak transit zůstane nadále v původní dopravní infrastruktuře.

Pražský okruh musí být nezpoplatněn. Musí být dostavěn jak Městský, tak i Pražský okruh. Rychle, efektivně, kvalitně. Nesmí se šetřit na kabelech a dalším vybavení v tunelech. Musí se šetřit na platech pro manažery.

Doprava v klidu

Nemáte kde zaparkovat v Praze? Běžný problém ve všech světových metropolích. Město absolutně nepřátelské pro parkování je například belgický Gent. Naopak dobře lze zaparkovat v Bruggách u nádraží.

Podle určitých studiích se parkovací domy nevyplatí a existuje v Praze jen omezené množství takovýchto výdělečných domů. Zdá se, že tento model dnes už moc nefunguje.

Parkovací místa v modrých zónách jsou nesystémový nesmysl, který chce současný magistrát podpořit změnou pro parkování na P+R v podobě Opencard. Pořídíte si roční Opencard za 3650 korun a bude roční parkování v městské části stát jenom 700 korun. Celkově člověk zaplatí 4350 korun, tedy naprosto stejně, kolik by nově museli uhradit za roční parkování bez Opencard. Šel jsem se vykřičet na balkón, podobně jako pan Kodet ve filmu Pelíšky.
Auta parkující na silnici, tím pádem vytvořený zúžený jízdní pruh komunikace, vytváří v Praze nesmyslné jednosměrky, kde auta popojíždí třicítkou (čímž tvoří ještě větší emise) a disciplínou v pražských autoškolách se stal slalom mezi zrcátky.

Kde je příčina problému? Praha je jeden gigantický předimenzovaný Český Krumlov, plný památek všeho druhu. Lidé mají problém si opravit svůj starý dům, natožpak postavit si pořádnou garáž ve vnitrobloku. Tak auta parkují na ulici. No a tak vzniknou modré zóny.

Dále tu máme vyhlášku, která developerovi říká, že stačí „jedna celá nic moc“ parkovacích míst na nově postavený byt. My všichni víme, že průměrná rodina v bohaté Praze má auta spíše 2.

Chápete ten smrtící toxický koktejl příčin? Parkovací domy se moc nevyplatí, domy v centru jsou všechno památky (to je jedno, že se to rozpadá před očima, ale studenti architektury se na to jezdí dívat z celého světa) a k tomu dlouhodobá neochota a neschopnost odklonit zbytnou dopravu z centra města.

Existuje řešení? Ano. Hitem a novinkou jsou parkovací zakladače. Takové ty stojany na auta. Ovšem podmínkou je jejich ekonomická efektivita. Musí být dostatečně ekonomicky atraktivní, přesně jak káže základní zákon logistiky. Logistik dělá vše tak, aby to bylo efektivní a optimální.

Budujme zakládací parkoviště. Nemáme co ztratit, jen své přeplněné ulice.

 

- autorem je Josef Novotný, koordinátor pobočky na Praze 12